Страници

четвъртък, 11 май 2023 г.

Селските ми пържени кюфтета

 
Аз още от самото начало си казах, като идвате с мен на село не очаквайте каменен двор, тревненски дърворезби, камина с меча кожа пред нея, изискани блюда, посребрени бокали с пенливо вино и ягоди със сметана на масата в розовата градина...Това е в съседния замък.При мен се яде под старата ябълка, под звуци на птички, пчелички, кучета, петли, съседки...Сутрин понякога мирише на пържено откъм улицата, на овцете, които минават с бодра стъпка покрай оградата, на окосена трева и нарязани дърва през деня, на яхнии и пържени гъби вечер.Често през лятото във въздуха се носи дим от комини или външни печки, защото в планината готвят на дърва дори и през лятото.Обикновено, просто, земно, непретенциозно...
Нарочно никога не казвам, че отивам на вила, макар и като преживяване реално е такова, защото се случва в почивни дни и отпуска.Като човек получил село на големи години, ми е кеф да си казвам, че съм на село и никога не се притеснявам от това.Радвам му се с всичките обикновени, прости и непретенциозни неща, които има тук.



Относно храната на село, как да го обясня не зная, но там всичко се получава и някак си без да го мисля винаги приготвям по-обикновени ястия.Не че иначе съм привърженик на сложните, но там искам да храната да става бързо, без много усилия и всички да я харесват.А кой не харесва пържени кюфтета.


В интерес на истината към тази рецепта няма да проявят интерес много хора, по простата причина, че всяка къща си има своя рецепта за кюфтета.Досега не ми се е случвало да опитам едни и същи кюфтета където и да било.Лютеница и кюфтета всеки си прави по свой вкус и тертип.



Какво използвам аз:

мляно месо - килограм и половина, като обикновено е смес от свинско и телешко
глава стар лук, нарязана на ситно, но не настъргана, трябва да се усеща
магданоз -  (задължително слагам магданоз, но не прекалявам с количеството) - около половин връзка
препълнена супена лъжица кимион
равна супена лъжица кориандър (кориандъра винаги ми е една идея по-малко от кимиона, защото искам първия да се усеща повече; ако имате семена кимион си ги счукайте точно преди използване)
едно яйце
две филии намокрен хляб (ако използвам домашен хляб е една дебела филия, докато ако е купен понякога може да са две -три филийки)
брашно
олио за пържене - не слагам много, кюфтетата ми не плуват в мазнина

На пролет когато има зелен лук, прибавям и нарязана зелената част от него, няколко пера само нарязани на ситно

  • Омесвам добре всичко и оставям в хладилника да постои.Обикновено това се случва сутрин и на обяд пържа кюфтета
  • Оформям кюфтенца, набрашнявам, изтупвам от излишното брашно и изпържвам в тигана.Обръщам един или два пъти докато придобият хубав загар.
  • Същите тези кюфтета приготвям и на фурна и сега вече и в Еър фрайър когато сред нас има човек, който не може да яде пържено.







Сервирането на едни пържени кюфтета също си има традиции за мен.Така например най-добрата комбинация е със шопска салата.Мазничките кюфтета идеално се допълват със свежите домати и краставици.Другото без което пържените кюфтета не могат това са пържените картифи или картофена салата.Много често лютеницата също присъства в чинията за гарнитура.Като цяло това е моята съвършена представа за ядене на кюфтета.






А какво е село без всичко да се случва на двора под старата ябълка.











Няма коментари:

Публикуване на коментар