Страници

сряда, 5 януари 2022 г.

Унгарски паприкаш / Унгарско пиле паприкаш

 


      В седмицата на унгарската кухня у нас, нямаше как да не приготвя паприкаш.Да, зная че гулаша е най-известен когато човек си помисли за унгарска кухня, но на мен лично най-унгарски ми звучи паприкаш.Не е само звученето разбира се, а това че той олицетворява кулинарните съставки на Унгария, какъвто е унгарския червен пипер.Не твърдя, че съм експерт, нито че съм опитвала кой знае колко унгарски ястия, освен тези които приготвям, но така се случи, че напоследък разгледах наистина много рецепти от тази кухня.Нали знаете почвате с една, покрай нея излизат други и така докато мислено не запълних поне една тетрадка с рецепти.
    Червеният пипер е основна част на почти всички ястия в Унгария.Хората си се гордеят с него и очакват всички да си го купуват като сувенир от там.Този червен пипер обаче по нищо не се различава от нашия си пипер и аз лично подозирам, че точно ние стоим в основата му, като се иа предвид, че бълтарски градинари са учили унгарските как да сеят чушки и домати.Така че като са им показали чушките, много ясно, че после са им показали и пипера.Но да не навлизам в тези градинарско кулинарни дебри да не вземе да настане някоя международна пиперена криза.



Какво ви е необходимо:

пилешко месо
(вие си решете каква част от пилето искате, може еднакви като бутчета, може да си нарежете на порции цяло пиле)

три големи глави лук

пет-шест скилидки чесън

две супени лъжици червен пипер
една консерва белени и нарязани домати

две супени лъжици масло, супена лъжица олио

сол

дафинов лист
( в някои от рецептите слагаха, реших и аз, но само един)

супена лъжица заквасена сметана



Малко пояснения:
  • това не е люто ястие, съвсем нежно и сладко си е
  • пиперения вкус много приятно се тушира от заквасената сметана и понеже не се прекалява с количеството, тя не го прави тежко ястие, а  напротив
  • унгарския паприкаш се сервира с едни техни нудълси, наречени нокелди, които се приготвят много интересно и следващия път ще се опитам да ги направя.Те могат да се заменят със шпетцле или варени картофи, но като цяло ако нямате нокелди по добре без нищо по мое скромно мнение.Аз избрах да имам топъл хляб към паприкаша, който стана едновременно с него, тъй като го приготвих в тавичка, но на котлона.


  • Използвам тавичка с капак.Вие ако нямате вземете тиган или тавичка, с която може да готвите на котлон.Изобщо нека е по плосък и широк съд с капак.
  • Нарязваме лука не много на едро, но не и ситно.Потресаващо неточно начало на тази рецепта, а?
  • Накълцваме чесъна на ситно.
  • Ако не ви притеснява да пържите пилето, минете го за малко в маслото и го извадете.Аз обаче постъпих по друг начин:
  • В маслото и олиото задушаваме само лука.Когато стане прозрачен прибавяме и пилето и просто леко го минаваме да побелее.Вадим пилешкото месо и махаме тавичката от котлона.
  • Това го знаех и аз, но сега ми направи впечатление, че унгарците изрично посочваха, че червен пипер не се запържва.Прибавяме накърцания чесън и червения пипер.Разбъркваме добре.
  • Добавяме консервата домати и чак тогава отново връщаме на котлона.
  • Нареждаме пилето вътре.
  • В някои от рецептите слагаха дафинов лист и аз реших да сложа, но ако нямате или не искате не го слагайте.Сложих само един за лек аромат, не трябва да доминира.
  • Посоляваме.
  • В рецептите тук заливаха с пилешки бульон, но аз нямам и затова си налях чаша и половина гореща вода.Не трябва да заливате пилето, да не е покрито, а само наполовина.
  • Слагате капака и оставяте на слаб котлон.
  • При мен към 20тата минута водата беше доста извряла и добавих още малко.
  • Когато пилето е готово отново го вадите и добавяте лъжица заквасена сметана.Разбърквате добре соса.Сметаната прави пиперковия вкус на ястието по-мек и нежен и в никакъв случай не става тежко.Разбира се не прекалявайте, една супена лъжица е достатъчна.Връщате пилето и оставяте да клокне ( тази хубава дума отдавна не я бях използвала).
  • Това ястие ми хареса и топло и студено.



Рецептата за хлебчето със семена:

Замесваме тесто от:

300 грама бяло брашно

300 грама типово брашно

400 ml вода

10 грама мая

2 с.л. захар

2 ч.л.„сол

4 с.л. зехтин

две-три супени лъжици семена

(моите са смесени, а в рецептата която гледах беше само ленено семе)

прясно мляко за намазване и семена за поръсване


  • замесва се тесто като се смесват продуктите в реда на изброяване
  • втасва 30-40 минути на топло
  • готовото тесто разделих на две хлебчета
  • всяка половина раздърпах на плота и завих на руло
  • оформих хлебчетата и ги оставих пак да втасат за около половин час
  • направих резки, намазах с прясно мляко и поръсих със есмена
  • пекох на 200 градуса 30-35 минути
  • извадих върху решетка и завих веднага с кърпа за да омекне коричката



2 коментара: