Страници

вторник, 21 септември 2021 г.

Ябълков оцет

 


   Дълго време си мислех, че да си направи човек ябълков оцет е сложна работа.Оказа се не само, че не е, ами даже става интересно и като се почне и ти се иска още и още да сложиш.Направо си става оцетомания.
   Оцетът, който ще си направите, защото аз съм сигурна, че доста хора ще се престрашат, ако вече не са, е не само истински и здравословен, ами и много силен и икономичен.Ако от купения ръсите щедро по салати и в супи, от вашия ще слагате съвсем малко.И не съм знаела, че един оцет може да има такъв страхотен аромат.



   Моят оцет се нарича Боби, Боби знае защо.Не мога да не го спомена, защото тя е виновна да се пробвам и пристрастя и буквално донесе здраве в семейството ми и с други рецепти.

   Моята рецепта за ябълков оцет беше съобразена с  големината на бурканите, които имам и затова ще ви я разкажа така както се получи спрямо тях.Защото се оказа, че нямам еднолитрови буркани, а имам такива от туршия, която си купувам през зимата.
 

   Какво е важно за получаването на хубав домашен ябълков оцет:

  • Хубави домашни ябълки.Сигурна съм, че където и да се намирате, по пазарите ще откриете хора, които да продават ябълки от тяхното си дърво.Те не са пръскани и дори да не са красиви, точно такива ви трябват.
  • Захар или мед.Хората ми, които ползват оцета трябва да ограничават захарта, затова и нейното количество също съобразих по един или друг начин с това в последствие.Ако не искате да използвате бяла захар, може да я замените с мед, На килограм ябълки обикновено слагат 200 грама захар, но аз слагам наполовина, т.е. 100 грама.За мед на няколко места прочетох, че слагат 300 грама на килограм, но аз ако ползвах мед също щях да намаля наполовина.Но както всичко, което човек сам си приготвя, може да опитвате по време на процеса и евентуално да си сложите още захар или мед или и двете, защо не.
  • Водата.Казват водата да не е от чешмата.Ние с вас няма да ходим на извора за вода рано сутрин, затова или я филтрирайте ако си имате от онези кани с филтър или като мен използвайте купена вода, но изворна, не минерална.В къщи пием изворна на Девин, такава и използнам.
  • Дървена лъжица.Не е нужно да си купувате специална дървена лъжица за оцета.Дори лъжицата няма да разбере, че сте я ползвали, защото ще разбърквате с дръжката за по лесно.Ако нямате лъжица, всякаква дървена бъркалка върши работа.Но ще възникне въпроса как така нямате дървена лъжица.
  • Марля за покриване на съдаПървият път си купих марля, само че тя с цялото това сваляне и слагане заради разбъркването се первърна в един гаден парцал.Затова слагам най-обикновена готварска хартия, закрепвам с ластичка и нещата се оплучават.



И така, трябва да разполагате със:

ябълки

захар/мед

вода 

стъклен съд

дървена лъжица/дървена бъркалка

марля/ кухненска хартия




Много хора си мислят, че ако нямат оцетна гъба, няма да им се получи оцет.Ами не е така, аз нямах първия път и ми се получи прекрасен оцет.Дори сега когато вече имам образувана от миналата година, няма да я ползвам.Тя ще забърза процеса, но аз си имам достатъчно оцет от миналата година и за никъде не бързам.

Пристъпваме към първият етап:
  • Ябълките са приблизително килограм при мен (различно е за всеки буркан, зависи какво махам от тях) важно е, ама много, както вече споменах да са домашни, на пазар все трябва да намерите баба да продава домашни, ако си нямате дърво или съсед с дърво.Трябва да са узрели, добре е да е сладък сорт.Моите са смесени, защото такива са ни дърветата и си стана с такива.
  • Нарязвате целите ябълки на парченца, като само махате ако има загнило или някой червей се е усамотил в плода.Всичко друго си остава и корите и семките.
  • Пълните буркана две трети (виждате как е при мен),слагате захар.Заливате с вода, не до горния ръб, а да има поне пръст-два свободно място.
  • Разбърквате с дървената лъжица, слагате марлята или готварската хартия.
  • Така приготвен стъкления съд го слагате на терасата.Не е задължително да е на слънце, моят си е до стената и просто на светло.


Следващ етап:
  • Десет дена всеки ден разбърквам веднъж добре с дървената лъжица.Ако сте заложили оцета по-късно и е студено, може да удължите времето с няколко дена.Трябва да получите мътна течност, леко газирана, напомняща сайдер.
  • След десетия ден прецеждам в друг буркан и оставям на същото място пак така покрит с хартията, но не бъркам повече.Аз понеже нямам търпение от време на време топвах пръст да опитвам.След един месец имах оцет, но най-вкусен (сериозно, наистина има разкошен вкус, не е само кисел) стана след още толкова.А година след това е като малко злато.
  • След този един месец може да се прецеди и прехвърли в друг съд.Готовия оцет от всички буркани, наливах в едно огромно шише.
  • Повечето хора правят няколко прецеждания, защото пак се образува гъба всеки път, но на мен не ми пречи, тя си пада на дъното.Оцета си стои в килера и си отсипвам от него в оцетника.



И колкото повече време стои, по-хубав става.






2 коментара: