Страници

събота, 28 декември 2019 г.

Капама

  
   Капама, но капама по мой тертип.Светлинска.


   Идеята беше да разчистя хладилника.Нормалните хора по друг начин го разбират това мероприятие, аз го разбирам да сложа всичко, което намеря в глинения гювеч, да пусна фурната на слаба температура и да завлека кучето в планината.Направете като мен и след три-четири часа когато героите са уморени и гладни, слагате това пред тях и завинаги сте готвач №1 в сърцата им.Ястие оглавило класацията "Ядете и ревете и коланите разхлабете".



   Това е едно много зимно ястие.Ама какво говоря, освен всичко казано по-горе, това е ястието, което заедно със сармите може да стои в речника срещу думите зима в България.Защото сняг може да няма, ама капама и сарми винаги ще има.
   Ще ви призная, че аз капама не бях правила досега.Не и в точно такъв вид, а по скоро кисело зеле с месо и наденица веднъж. Но това е нещо съвсем различно.Не съм следвала някаква конкретна рецепта, както казах действах според наличностите в хладилника.А те включваха останали ребърца, които щях да мариновам евентуално, две наденици с праз, които щях да пека на грила, месо, което размразих по погрешка и четвърт кисела зелка, която може би щях да нарежа за салата.Поглеждайки обаче цялото това изобилие от храна в хладилника, при мисълта да ги влача още няколко дена и ми идваше да ги напъхам в торбички и да ги замразя.И те така идвали великите идеи понякога, от мързел да направя всичко изброено, реших, че може ми е време да опитам това кулинарно чудо наречено капама.Замислих се какво съм виждала да слагат като продукти и я почнах.

   Като всяко ястие и това е подчинено на моя вкус и на тези, за които готвя.Тези от вас, които приготвят мои ястия и познават вкуса ми и той съвпада с техния, определено ще я харесат.



Какво използвах:
/ количествата нямат значение, колкото натъпчете в гювеча/

три глави сух лук
две големи сурови наденици
/трябва да са овкусени, т.е. такива за суджук, а в моите има и праз/
нарязани ребра
парчета свински врат
четвърт кисела зелка
/зелето не трябва да е основен продукт, това не е зеле с месо/
шепа ориз
/ точно толкова си беше, неговата роля е да поеме излишна течност и да спои ястието/
червен пипер
два дафинови листа
три зърна бахар
/не прекалявайте с него/
олио

Забележки: 
* виждала съм да слагат и пилешко, но аз първо че нямах и второ, някак не ми се връзва с всичко друго, но ако искате и имате налично, сложете
* и вино съв виждала из рецептите, но според мен с него по-добре да си кажем Наздраве! после
* едно от важните условия за вкусна капама е да се пече бавно и слаба фурна, затова имайте предвид кога ще искате да ви е готова

  • Приготвянето на продуктите и нареждането им в гювеча беше по-бързо от написването на всичко по-горе.
  • В гювеча на дъното сложиж нарязано зеле с нарязан на едро лук.
  • Поръсих ориза.Той трябва да е съвсем малко и ако има излишна течност, която да ни разводни ястието, той ще я поеме.
  • Поръсих с малко червен пипер и наредих парчетата месо, ребрата, надениците, които разрязах на две и надупчих да си пуснат ароматите.
  • Отгоре сложих нарязано зеле.Боднах дафиновите листа и зърната бахар.
  • Поръсих с червен пипер и обилно залях с олио.
  • Към киселото зеле имаше около половин чаша зелева чорба, сложих и нея.
  • Сложих капака и гювеча отиде във фурната.
  • 170 градуса три часа.Ако обаче месото ви е много и гювеча голям, гответе повече.
  • Сервираме горещо, като хубаво загребваме да има от всичко,включително и от зелето и лука на дъното, а по желание поръсете и с лют пипер порцията си.


От стара фотосесия:





Няма коментари:

Публикуване на коментар