Страници

четвъртък, 25 февруари 2021 г.

Кавръм, баница с ориз и прясно мляко от югоизточна България

 

Обичам си го този блог.Не може да си представите колко много ми е донесъл и като хора и запознанства и като рецепти, за които едва ли някога щях да науча.

Като днешната баница с интересното име кавръм.

Рецептата за нея ми я сподели Радост Сталева, за което съм ѝ страшно благодарна, защото не сподели с мен само списък с продукти, сподели с мен рецепта, която е правела нейната баба от село Лесово.А споделени стари рецепти са като споделени спомени, като споделена семейна история, част от която ставаме и останалите опитали тези ястия.




Не спирам да се учудвам на факта, че колко сме малка територия, а  както обичам да казвам, рецептите са различни на всеки километър.
Всички правят баници, но никоя баница не е същата в съседния град или село.Какво говоря, сигурно на нашата улица във всяка къща всеки прави различна.




Какво е необходимо:


кори за баница, дебело точени 

/ ако нямате такива, сложете две или три тънки за добра основа/

чаена чаша ориз

сирене

масло

250 - 300 ml прясно мляко

/ зависи от тавата, зависи от течностите в баницата, затова почнете с 250ml и ако прецените че е малко,добавете още/

сол



  • Сваряваме ориза с малко сол и го смесваме със супена лъжица масло.Оставяме го да се охлажда.
  • Взимаме кора за баница.Аз използвах по две за да стане по добра основа.Слагаме от ориза по цялата повърхност.Не дебел слой, но да има навсякъде.
  • Поръсваме с натрошено сирене.Знаете аз не посочвам количества сирене, защото всеки слага според това колко обича и колко му е солено.
  • Тук там по кората нареждаме и малки парченца масло
  • Завиваме и нареждаме в намаслена тавичка.
  • Печем на 200 градуса докато се получи хубав златист загар.Нека се препече добре, дори да ви се струва, че я изтървате.Първата баница, която направих беше само златиста и не пое всичкото прясно мляко, а долната част стана кашеста
  • Вадим баницата и я оставяме да изстине.
  • Стопляме прясното мляко, в което сме поръсили щипка сол и супена лъжица масло.Може и повечко да сложите, ако ви се иска, ще стане още по-добре.
  • Заливате охладената баница с топлото мляко и оставяте да попие изцяло.


Важни моменти:

➤ оризът трябва да е сварен добре, да е поел цялата си течност, не трябва да е течен

➤ нека баницата хубаво се препече, да си стане хубаво златисто-кафява, това ви гарантира един много приятен вкус на печена юфка (е то какво е юфката ако не препечени кори, но аз да си ви го кажа) и в същото време ще поеме добре млякото

➤ в никакъв случай не използвайте фини кори, задължително дебели.Използвах кори "Сърбиянка", при това по две.В друг случай щях да взема или Одрински или от тези печени на сач.

➤ въпреки, че я поливаме тази баница, трябва единствената течност да идва от масленото мляко, затова ориза трябва да е добре сварен, както и сиренето да няма излишна саламура

➤ наливайте прясното мляко с черпак върху корите.Започнете с една част вижте как се поема и тогава добавете повече.По добре в началото да е малко, отколкото да ви се накваси баницата.Не я заливайте цялата







6 коментара:

  1. Чудесна баница и чудесна рецепта, Светле! И мен не престава да ме изненадва колко много традиции и ястия имаме! Целувки!

    ОтговорИзтриване
  2. Много интересна баница, Светле. Не бях чувала такова име досега.
    Поздравления!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз не бях, но е хубаво когато се опитват рецепти от други краища на страната.Все едно сме на гости в друга къща.

      Изтриване
  3. Любимата баница на моята баба... Беше от с. Лалково до турска граница

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сърдечно благодаря, че споделихте.Тази рецепта ми беше напълно непозната и чрез нея опознах още един край на нашата Родина.

      Изтриване