Страници

петък, 21 април 2017 г.

До вятърната мелница и обратно

    Откриваме сезона на малките екскурзии за 2017та година.Оле! както би казал един от героите в испанския сериал "Новите съседи".Маршрута беше начертан,само трябваше да сме сигурни,че и времето ще е с нас.Според всички синоптици щеше да бъде,така и стана.
   Планирането на всяко пътуване е не по малко интересно и от самото пътуване.В България има много,ама наистина много обекти,които човек може да посети на сравнително малка площ дори за един ден,като пак ще му остане и за друг път.Така че трябва само да избера посока и започвам да търся интересни туристически обекти.Обикновено правя така маршрута,че да сме в движение.Да пътуваме и да спираме.А търсим ли някое по-неизвестно местенце,няма по доволно човече от мен.Този ден крайната ни цел беше една вятърна мелница на север,в района на Исперих.



   Маршрута ни на място изглеждаше така.Разбира се,ако сте по близо до района може да включите и други обекти като Велики Преслав,Мадара,до село Войвода има една малко позната крепост Динея,а до Исперих е Свещари с невероятната гробница там.Но за времето, с което разполагах, това беше най-доброто като изпълнение за един ден.


  Първа спирка Шуменската крепост.Много пъти съм минавала през Шумен,но така и не съм ходила на тази крепост.Бях си решила обаче,че като любител на крепостите,трябва да я видя.Така де,аз на неизвестни ходя,а на тази да не съм била не е правилно.
   Какво да ви разказвам за нея,информация има доста.Интересното е,че според историците на това място е имало крепост преди цели 3000 години.Портата и крепостната стена са интересно показани,особено това какъв дебел зид представлява стената.Във вътрешността са направени алеи и стълбички,така че да не се стъпва върху самите останки от зидовете.Разбира се има информационни табели,защото българските крепости няма как да се разберат иначе.







Интересни сувенири
   Втора спирка Плиска.Като стане дума за Плиска или Преслав винаги се сещам за сериала "Златният век",който гледах като дете.На място е трудно да си представи човек как са изглеждали дворците,базиликите изобщо градовете-столици на една по различна България.А като се сетя за сериала и тези места ми стават някак си по разбираеми.Ако трябва да съм честна,самата ни история ми беше по лесна за научаване като гледах филма.
   В Стария град разбира се, Голямата Базилика е най-внушителното място,останалото е както казвам камъни с въображение.






 
   След миналото трябваше да обърнем внимание и на един сравнително нов обект в града,Двора на кирилицата.Ако някой е решил да си направи място,с което да изрази почит и уважение към нашата азбука,аз ще съм последния човек който ще възрази на това.






    След Плиска потеглихме на север в търсене на една стара вятърна мелница.Както ви споменах в началото, крайната цел на пътуването.Защото всякакви обекти са интересни,но непознатите още повече.Както пишеше на табелата поставена до нея "Открий неоткритото",едно мото което бих си изписала някъде.
   Пътя до тази мелница беше меко казано ужасен.От тези дето се чудиш,коя дупка да предпочетеш.Но дупки по нашите пътища рядко са ни отказвали да стигнем до целта,така че бавно но славно го изминахме.
  Мелницата е точно до пътя,пада се в северната част на село Белинци и освен ако не сте прекалено съсредоточени да ругаете пътя,няма как да не я забележите.Тя се използва и днес въпреки нейните към 150 години.На информационната табела пише, че в нея се мелят царевица,жито,ечемик,червен пипер и булгур.Няма нужда да ви казвам,че тя беше черешката на пътуването този ден.Обичам да откривам такива места.






   Когато си измислях маршрута и разглеждах какво в района не сме посещавали,случайно ми излезе едно село Малък Поровец,което не било за подминаване според доста хора,които са писали впечатления в нета.В него се намира една много красива къща,Къщата на дърворезбите.Тя не е историческа,не е възрожденска,не е родна къща на някой известен човек,но ако сте в района може да й отделите половин час,че и повече,защото е наистина красива.Дело на един човек,който толкова много е обичал дървото и това което може да се сътвори с него,че го е използвал да разкраси цялата си къща.Цялата тази красота обаче щеше да остане скрита за хората,ако сегашната собственичка на къщата не я е отворила за посещение и както гласи една табелка на входната врата "Дом отворен за всеки желаещ да посети".
   Златни ръце си имал,майсторе и товаq което си сътворил ще радва очите на много хора след тебе.






Ако историите,които разказвам ви харесват заповядайте при мен и във Фейсбук:

2 коментара:

  1. Много интересно! Не знаех, че има действащи мелници у нас. Бях свикнал да свързвм това понятие единствено с мелницата в Несебър, но сега научих нещо ново. Благодаря Ви!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз случайно научих за нея.Толкова интересна,а си стои в едно дворче :)

      Изтриване