Страници

петък, 14 октомври 2022 г.

Пилешката ни яхния

   


    Какво си представяте когато чуете за домашна и семейна храна? Пред моите очи започват да се търкалят баници, питки, но най-много като че ли свързвам домашната храна с добрите стари яхнии.Манджите дето ги топиш с хляб.
    Преди много време гледах едно интервю с един поляк и него не помня вече, но ми се е запечатало това, че когато го питаха какво най-много му е направило впечатление, това било, че ние чупим хляба на хапки и го топим в астието.Не бил виждал такова нещо.А за мен това е нещо съвършено и страшно вкусно.
    Ако пък ме питате кое ястие се е приготвяло най-много в къщи когато съм била дете, мисля че е това е пилешка яхния с чубрица.Някои го наричат кавърма, но за мен кавърмата е нещо съвсем друго и затова това ястие си го наричам както си го зная, пилешката ни яхния с чубрица.


    
    За да става бързо, месото е сварено предварително.Задушава се лук на ситно, червен пипер, малко доматено пюре (в къщи винаги имаше бебешки бурканчета с консервирано доматено пюре или по точно смлени домати), чубрица, бульона на пилето, самото месо.И когато е готово се сгъстяваше с брашно.Това си е и самата рецепта, но за да е блогърски издържано:



Какво е необходимо
за три порции с две бутчета всяка

шест долни бутчета
глава лук
пълна чаена лъжичка червен пипер
супена лъжица доматено пюре или половин нарязан домат
сол
олио
брашно (най-добре е да е препечено предварително)

суха чубрица



    Тъй като аз съм човек, който обича да готви, но не да стои дълго време в кухнята, почти винаги си сварявам каквото и да е месо предварително.После само чакам да се сготви цялото ястие.
Ако бутчетата са сварени правя така: нарязвам лука на ситно, задушавам в олио, слагам лъжица брашно, разбърквам, прибавям червения пипер и доматеното пюре, стрита чубрица, добавям малко бульон за да ми е по лесно да разбъркам и да не се получат топчета брашно.Заливам бульон според порциите и пускам сварените бутчета.Готвя най много десетина минути за да се обедини всичко.Тъй като съм варила бутчетата със сол, не добавям повече

Ако бутчетата не са сварени: нарязвам на ситно главата лук, задушавам в олио, прибавям червения пипер, доматеното пюре, стрита чубрица, бутчетата и заливам с вода.Когато месото се сготви, вадя малко от соса, охлаждам, прибавям брашно и връщам в ястието да се сгъсти.

    Разбира се като всяко ястие и тази яхния търпи някои вариации, но само и единствено, ако оригинала не ви харесва или не обчате по-изчистени ястия откъм продукти и подправки.Като например може да нарежете морков и чушка много на ситно и да ги добавите в началото при задушаването на лука.За мен подправката на това ястие е чубрицата, но може да се добавят и риган и сух босилек заедно и поотделно.




4 коментара:

  1. Ей тази яхнийка приготвяха и двете ми баби и беше прекрасна особено с младо пиле.Между другото яхнията и кашата от пиле бяха редови ястия навремето и често се правеха и в постен вариант.Хората консумираха много хляб, каша и яхния както и много вкусен булгур и бяха здрави.Защото всичко беше натурално и вкусно.Прекрасна е и твоята яхнийка.Припомни ми старите времена, когато баба ми и дядо ми бяха живи.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз обичам да си готвя манджи от едно време, какво като са старомодни, вкусна са :)

      Изтриване
  2. Чудесно звучи, с чубрица не съм опитвала, аз обикновено слагам повече лук, черен пипер и дафинов лист.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Това което описваш е кавърма за мен, която също много обичам :)

      Изтриване