Страници

вторник, 3 април 2018 г.

Стомната или една неочаквана попътна среща с кандидат за Гинес

    Тази неочаквана среща не е моя,но бях толкова впечатлена,че нямаше как да не я споделя.А и напоследък нямам за какво да разказвам,затова ще се възползвам от тази възможност.


    Пътува си моя приятелка по пътя за Русе покрай Тутракан.Път, който е минавала десетки пъти с тази разлика,че едно разчистване на крайпътни храсталаци е разкрило един неочакван обект.Скрит и покрит,той е напълно забравен може би още от времето когато е създаден.А него не само,че го има,той даже е кандидатствал за книгата на Гинес и според информационната табела има награда от тях за това.Ти да видиш! Обекта на тази неочаквана и за нея и за мен среща е една огромна стомна,в която има чешма.В една статия (линк към нея ще сложа накрая) прочетох,че от Гинес отговорили тогава,че не могат да я впишат официално,защото нямало с какво да я сравнят.
   Каквато и да историята,сигурна съм че много малко хора са чували за нея,освен местните хора.Не че се имам за експерт,но и аз не съм попадала на нея когато съм търсела интересни туристически обекти в района.А съм сигурна,че има още много такива скрити и забравени интересни местенца по пътищата родни. Sad but true,както се пее в една песен.






   Разбира се след като научих за нея и питах Гугъл,информация излезе.Не много,но все пак:

""Стомната е изградена в период 1981-1983 от Стефан Бояджиев. Чешмата е открита на 9 юни 1983 по повод 1300 години България. В проекта за изграждане на чешмата е включена детска площадка, кът за отдих и храсти оформени в картата на България. Чешмата Стомната е спечелила награда Гинес за най-голяма стомна с височина 2.80. Върху стомната има над 70 фигури, които са ръчно направени от създателя и.""

   И една статия,в която се споменава "Стомната" в "Порталът на Силистра",където се разказва за мераците на добруджанци през годините да влязат в книгата на Гинес:
 Добруджанци в подстъпите на Книгата за рекорди Гинес

   Освен това Стомната е включена в един проект на този район,наречен "Опознай пътя на водата".А да и такъв път имаме у нас.Може да не е Пътя на коприната,но пак си е интересно.Проекта си има сайт,където е разказано и показано за целта му да се защитят водните природни обекти в района на Тутракан,Главиница и Сливо поле. http://sledvaivodata.com/


   Ако имате път в района,спрете да пиете една студена вода от Стомната :)


   Специални благодарности на Николина Милкова за снимките и за това,че ми показа тази нейна случайна среща.


   Едно допълнение,ако сте в района не подминавайте и друга природна забележителност или по скоро орнитологична такава,наречена Стената.Това е отвесна льосова стена с височина около 12 метра,която се намира на южния склон на хълм,който се намира непосредствено на същия този път,където може да видите Стомната.До тук може и да не ви звучи като място заради ,което си струва да отбивате,но там на тази стена живее една от най-големите колонии на пчелояди у нас.


За още истории заповядайте и във Фейсбук страничката на блога:

5 коментара:

  1. Много интересно! Красива чешма стомна! Благодаря ти за разказа, Светле!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Човек никога не знае какво ще се покаже зад храста по нашите пътища :)

      Изтриване
  2. Благодаря ви приятели!Пил съм вода от нея през далечната 84 и не можех да се сетя къде беше.Радвам се че ми припомнихте , пак да я посетя!��

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ви, че споделихте, радвам се че помогнах.Поздрави! :)

      Изтриване
  3. Доста пъти съм ходил до Стомната като малък. В близост до нея имаше направена къщичката на Баба Яга. А зад Стомната с дървета беше изписан огромен надпис 1300 (по случай 1300 години България). Не знам дали стоят още тези неща, тъй като не съм посещавал този край от десетилетия. Само тази табела със знамето на ЕС...ще каже човек, че ЕС е построил това...според мен въобще няма място знаме на ЕС там!

    ОтговорИзтриване