Страници

четвъртък, 30 март 2017 г.

Агнешка дробсарма от семейните кулинарни архиви

 
   Има рецепти, в които не импровизирам.Защо да променям нещо доказано вкусно,нали?А тази дробсарма се прави у нас още преди мен да ме е имало и както са я приготвяли някога, така ми е разказана и на мен, така я правя и аз.





   Пролетта обикновено започва с нещо зелено в кухнята, първата набрана коприва или лапад.Но най-вкусна е моята пролет когато открием сезона на агнешкото месо, а дробсармата е нещо като върха на сладоледа.
  Сдобих се с агнешки комплект около два килограма, което е максимума според мен, защото по-голям вече няма да е агнешки.
   В моя комплект няма черва и шкембе (как звучи само), защото чистенето им не е лесно, а на мен не ми се занимава особено.
   Отделям и измивам много добре всяка част, особено сърцето което разрязвам на две, тъй като там винаги има съсирена кръв.
   Целия комплект без булото и черния дроб сварявам в тенджера под налягане с малко сол.Времето е 15-20 минути на слаба степен и слаб котлон, като зависи от големината му.
   Никога не варете черния дроб, освен ако не обичате той да има сипкав вкус на тебешир.Черния дроб се запържва.Това го научих преди години от Ути Бъчваров и оттогава никой не избутва черния дроб от порцията си.Това е единствената промяна която съм направила в семейната ни рецепта.
   След като се свари агнешкия комплект, го нарязвам на парченца.Аз обичам да се виждат и усещат, затова не ги режа много на ситно.
 


   Така са я правили у дома от десетилетия, че и по назад във времето, така я приготвям и аз както татко ми е казвал.

 
За дробсармата:

сварен агнешки комплект (без черния дроб)
черен дроб
глава стар лук
пресен лук - голяма връзка или две, по възможност с по-дълга зелена част
пресен или сух гюзум/джоджен - ако е сух една равна чаена лъжичка, ако е пресен нарязано на ситно един два стръка, защото аромата е доста силен
ориз - 1 чаена чаша
сол и черен пипер
олио - две-три супени лъжици
яйца -2-3 броя
прясно мляко - непълна чаена чаша




В олио и малко вода задушавам нарязани главата стар лук и бялата част на пресния лук.Водата е буквално само супена лъжица и трябва луците да я поемат.

Прибавям нарязан на ситно черния дроб и го запържвам.

Добавям ориза, зелената част на лука, сол, черен пипер и гюзума/джоджена.

Разбърквам добре и изсипвам в тава.

Добавям нарязан сварения агнешки комплект, разбърквам всичко и заливам с три и половина чаши бульон.Ако няма толкова слагам и вода.

Слагам да се пече в загрята на 200 градуса фурна.

Малко преди да е готова дробсармата, ако не ви пречи че ще стане доста мазничка, сложете отгоре булото.Аз обикновено го нарязвам и го слагам на няколко места,за да може който не иска в порцията си, да име и без.

В купа разбивам яйцата с прясното мляко, посолявам.Заливката я преценявам според тавата, трябва да залее всичко, затова количеството яйца и мляко може да варира.
Заливам дробсармата и когато стегне заливката изключвам фурната.

Дробсармата е най-вкусна когато се яде след около половин час, че и повече.Тогава е стегнала и се усещат всичките й аромати.

Сервирам с кисело мляко, зелена салата, пресен чесън или пресен лук.


От преди:




 За да е съвършена една пролетна трапеза,порцията трябва да изглежда така:












2 коментара: